Od roku 2007 se v Hradci Králové koná čtyřdenní festival Rock for People, kde návštěvnost každým rokem narůstá. Loni ale město zažilo premiéru akce, která stejnou kapacitu návštěvníků přivítala v jednom jediném dni. Klíčem k úspěchu je komunikace a správná koordinace mezi jednotlivými složkami organizačního týmu. Právě v tomto článku je možné se podívat do minulosti, jaká byla organizace dopravní situace před, v průběhu a po skončení akcí, které proběhly v loňském roce v Parku 360. Vedle festivalu to byly i dva koncerty světové megastar Eda Sheerana, během kterých přijel do města stejný počet lidí, jako v něm běžně žije obyvatel, téměř 100 tisíc. Vše se zvládlo a provoz města nebyl nijak narušen.

Zkušený pořadatel Ameba Production, který již 30 let organizuje festival Rock for People, dlouhodobě velmi úzce spolupracuje s městem Hradec Králové a jeho dalšími složkami, jako je Dopravní podnik města Hradce Králové, Městskou policií Hradec Králové a složky integrovaného záchranného systému. Všechny akce, které zde v Parku 360 pořádá, s městem ale i krajem dopředu plánuje a koordinuje. Základním aspektem je přistupovat ke každé akci individuálně, neexistuje tedy jednotný návod aplikovatelný plošně na všechny akce. Rozhoduje počet návštěvníků, odkud na akci míří, termín a délka akce ale i složení cílové skupiny jako například věk.
Nejběžnějším dopravním prostředkem návštěvníka je zpravidla osobní vozidlo. Přáním každého promotéra je ale počet aut minimalizovat ať už z hlediska plynulosti dopravy i kapacity parkovacích míst. Změna dopravního myšlení představuje posun od tradičního důrazu na individuální automobilovou dopravu směrem k udržitelnějším a efektivnějším formám mobility. K tomu vede několik funkčních cest, a to především nabídnutí pohodlné alternativy dopravy, která je předem srozumitelně komunikována a dostatečně popsána.
Skvělou ekologickou volbou pro dopravu po městě i do Parku 360 jsou sdílená kola a městská hromadná doprava. Díky finanční podpoře města Hradec Králové, Královéhradeckého kraje a Nadačního fondu ŠKODA AUTO mohou obyvatelé i návštěvníci využívat prvních 15 minut jízdy na sdílených kolech zdarma. Kombinace hromadné dopravy s kyvadlovou dopravou je navíc výhodnou volbou, protože návštěvníci se vyhnou čekání při výjezdu z parkovišť a zároveň šetří životní prostředí.
Spolupráce s Českými drahami pořadatelům otevřela možnost na koncerty Eda Sheerana vypravit několik speciálních vlaků z klíčových velkých měst (Prahy, Brna, Ostravy) a zapojení Královéhradeckého kraje, který docílil posílení vlakového spojení s Pardubicemi. U festivalu Rock for People nabízejí České dráhy slevu na dopravu v hodnotě 30%. Na vlakové a autobusové spojení navazovala vždy skvěle organizovaná bezplatná kyvadlová doprava, která návštěvníkům akce umožnila dostat se do Parku 360 pohodlnou cestou. “Návštěvníky ale i vždy motivujeme ke spolujízdě například ve spolupráci s aplikací Yedem nebo k bezemisní dopravě na kole. Organizujeme společnou cyklojízdu a spolupracujeme s nextbike, jejichž kola mohou využívat návštěvníci díky městu bezplatně.” říká Michal Thomes, zakladatel Ameba Production.
K tomu, aby koncerty Eda Sheerana proběhly podle plánu a bez větších problémů, předcházel více než rok plánování. Každý měsíc se na odboru rozvoje Magistrátu města Hradce Králové konaly koordinační schůzky, na kterých se projednávala data z předprodejů akce a aproximace objemu lidí dle preferovaného typu dopravy. Na těchto setkáních postupně vznikal podrobný dopravní plán a organizační mapa. V návaznosti na počty předpokládaných vozidel se upravily směry jízdy komunikací a vznikly speciální koridory pro cyklisty a pěší. Nelze opomenout ani dopravu formou taxi a K+R, která si žádá prostor pro krátké stání. Důležitou složkou je pak důkladné a přesné dopravní značení a zajištění dostatečného množství parkovacích ploch.

Na akcích jako jsou jednodenní koncerty je třeba předcházet příjezdu velkého množství aut na jedno místo v krátkém časovém horizontu. Motivací dřívějšího příjezdu na koncerty Eda Sheerana byl pro návštěvníky doprovodný program, který startoval už v poledních hodinách a časové parkovací sloty, které se v průběhu času zdražovaly. Tato opatření zajistila hladký příjezd na akci. Možnost přespání na místě v zážitkovém či běžném kempu zase napomohla rozprostření kapacity odjíždějících po skončení akce. Odjezd vždy musí být co nejvíce plynulý, bez zbytečných zastavování, předností a musí být řízen policií. Je potřeba si uvědomit, že z akcí, kde se vyskytuje až 50 tisíc návštěvníků, není možné zajistit odjezd všech aut v čase pod dvě hodiny. Parkovací místa byla spočítána na jednotky v počtu 15 000 a splnila předpokládanou kapacitu.
Na základě požadavku města byl zřízen „dopravní štáb“, který se podílel na koordinaci dopravy a významně přispěl k jejímu úspěšnému zvládnutí. Dopravní štáb působil po celou dobu konání akce na místě zvaném „Velín“, kde se soustředily všechny odpovědné a kompetentní složky dopravního týmu – zástupce města, pořadatele, městské policie i složek integrovaného záchranného systému. Součástí Velína bylo i propojení na inteligentní dopravní systém města, kamerový systém a dronu nad areálem, které umožnilo v reálném čase řešit všechny případné kolize na komunikacích. “Velké díky a respekt patří hlídkám v terénu a všem kdo se na premiéře takto velkých akcí v Hradci Králové, jako byly koncerty Eda Sheerana, podíleli – nejen řídícím týmům ale i hlídkám v terénu, zálohám a kolegům na operačních střediscích” dodává Michal Thomes.
„Koordinace dopravy pro téměř sto tisíc návštěvníků během dvou dnů byla obrovskou výzvou. Bylo potřeba promyslet každý detail, skloubit desítky opatření a zároveň být připraveni reagovat na nečekané situace v reálném čase. Díky skvělé souhře dopravního štábu, městských týmů, složek IZS i partnerů zvenčí jsme to zvládli bez vážnějších komplikací. Mám velký respekt ke všem, kteří se na tom podíleli – od lidí v terénu až po ty, kteří pracovali s daty a simulacemi. Věřím, že jsme tím nastavili nový standard pro pořádání velkých světových akcí v Hradci Králové.“ říká Lukáš Řádek, náměstek primátorky pro rozvoj města.

Město Hradec Králové i organizátor akce nadále aktivně pracují s nasbíranými daty, která slouží jako základ pro zlepšování dopravních i organizačních opatření. Analýza těchto informací umožňuje lépe porozumět potřebám návštěvníků a efektivněji řídit provoz v okolí areálu. Díky tomu vznikají cílená opatření, která zvyšují komfort a bezpečnost i při konání budoucích ročníků akcí v Parku 360.
Všechny tyto zkušenosti současně posloužily ke zpracování detailní dopravní studie (Generel dopravně-inženýrských opatření) pro pořadatele hromadných akcí v Hradci Králové, na kterou město poskytlo grant. Dotaci od města pořadatelé získali i na dodatečné dopravní značení při koncertech Eda Sheerana. Orientačních a informačních cedulí bylo dočasně instalováno na 682 ks.
„Hradecký přístup ukázal, že i mimořádně náročné akce lze zvládnout hladce – když se propojí zkušenost, data a důsledná koordinace. Nejde o univerzální šablonu, ale o model, který se přizpůsobuje konkrétním podmínkám. A právě v tom může být inspirací i pro další města.“ na závěr dodává Lukáš Řádek.