Hradecký dopravní systém pomáhá zachraňovat životy

Více než rok funguje v Hradci Králové inteligentní dopravní systém (IDS), který řídí dopravu na světelných křižovatkách. Systém má několik modulů a jeden z nich zajišťuje možnost preference průjezdu vozidel, kterou využívají záchranáři, hasiči i městská policie.

Jedná se o modul resp. technologii V2X, která umožňuje komunikaci mezi vozidlem a jeho okolím. Využití této technologie pro absolutní preferenci vozidel integrovaného zásahového systému (IZS) umožňuje zásahovým vozidlům projíždět křižovatkami rychle a bezpečně. Nehrozí tak, že se zdrží kvůli husté městské dopravě a naopak, na křižovatkách řízených světelnými signály, kterými projíždějí, dostávají automaticky zelenou.

Systém funguje tak, že palubní jednotky v zásahových vozidlech (tzv. OBU, on-board unit) vysílají několikrát za vteřinu zprávy přímo do jednotky řídicí světelnou křižovatku (řadiče SSZ) obsahující jednotku RSU (road side unit). Pokud zařízení detekuje blížící se pohotovostní vozidlo, spustí se odpovídající signální programová sekvence udělující absolutní prioritu projíždějícímu vozidlu, kdy je zelená pouze pro směr přijíždějícího záchranného vozidla a všechny ostatní směry mají v tento okamžik červenou vč. přechodů pro chodce. Jakmile záchranné vozidlo projede křižovatkou, řadič přepne signální plány zpět do normálního provozu, díky čemuž je dopad na silniční provoz a narušení dopravy minimální.

Do vybraných vozů IZS bylo pořízeno celkem 16 jednotek OBU. Osm z nich je umístěno ve vozech krajského hasičského záchranného sboru, dalších sedm ve vozech krajské záchranné zdravotnické služby a jedna je ve voze hradecké městské policie. Na jejich pořízení město poskytlo hasičům i záchranářům dotace v celkové výši 1,57 milionu korun.

V průběhu období 6. 6. 2024 – 4. 9. 2024 byla shromažďována data ze všech jednotek ve městě, které monitorují a vyhodnocují provoz vozidel IZS při jejich průjezdu křižovatkami, z nichž oddělení koncepce a strategie mobility města Hradec Králové zpracovalo datovou analýzu.

V tomto období byly využité absolutní preference na 40 křižovatkách a přechodech řízených světelnými signály po celém městě.

Celkový počet udělených absolutních preferencí pro vozidla IZS:

ObdobíHasičiMěstská policieZáchranářiCelkem
3 měsíce2 36124418 66521 270
Průměr za 1 měsíc787816 2227 090

Křižovatky, na kterých byla nejčastěji využívaná preference vozů IZS:

UmístěníPreferencí za 3 měsíce
Sokolská x přechod OMV2 122
Brněnská x Sokolská1 559
Sokolská x přechod u nemocnice1 396
Rašínova třída x Sokolská1 364
Gočárova třída x Střelecká1 362

Níže je k dispozici podrobnější plně interaktivní report, který je možné ovládat kliknutím na konkrétní údaje či křižovatky v mapě. Vybráním např. hasičského záchranného sboru dojde k překreslení mapy a zobrazení pouze souvisejících hodnot. Report lze zvětšit v pravém dolním rohu.

Inteligentní dopravní systém města Hradec Králové je zaměřen na řízení dopravy, informování a sběr dat pro optimalizaci dopravy. Projekt řeší komplexní obnovu telematického systému a zařízení na všech světelně řízených křižovatkách a  samostatně řízených přechodů včetně dalších technických zařízení v Hradci Králové.

Za celý systém včetně nákladů šestiletého provozu, servisu a dalších služeb město zaplatilo 330,6 milionu korun včetně DPH. Městu se také na systém podařilo získat dotaci z Operačního programu doprava, a to ve výši téměř 158 milionů korun.

Comments are closed.